Innovatie in actie: 191 kranen in bedrijf bij KraussMaffei
KraussMaffei Technologies GmbH is een internationaal bedrijf gevestigd in Duitsland met een lange traditie in kunststofverwerking en machinebouw. Met meer dan 185 jaar ervaring heeft KraussMaffei naam gemaakt als betrouwbare partner voor veeleisende projecten. Het bedrijf biedt ultramoderne oplossingen op het gebied van spuitgieten, reactieverwerking en additieve vervaardiging en levert aan klanten in een groot aantal industrieën, waaronder de automobiel-, verpakkings-, medische en elektrotechnische industrie.
s Werelds grootste fabrikant van spuitgietmachines voor kunststof, Krauss Maffei Technologies GmbH, heeft bij ons, ABUS Kransysteme GmbH, in totaal 191 kraansystemen besteld voor zijn nieuwe fabriek in Parsdorf bij München. De kranen zullen daar worden gebruikt om alle aspecten van de interne materiaalstroom te ondersteunen. Er werd gekozen voor verschillende kraansystemen uit het ABUS productassortiment. In totaal werden 147 bovenloopkranen en 44 zwenkkranen en HB-systemen besteld.
De ABUS-kranen zullen in de nieuwe fabriek van KraussMaffei worden gebruikt voor laad- en lostaken voor inkomende en uitgaande goederen, logistieke processen ondersteunen voor de opslag van losse onderdelen en reserveonderdelen en vooral assemblageprocessen mogelijk maken voor de machines die bij KraussMaffei worden geproduceerd. De bovenloopkranen worden gebruikt om afzonderlijke onderdelen op te tillen, in positie te brengen en vervolgens vast te schroeven en op de machine te monteren. Hele samenstellingen en afgewerkte machines worden ook heen en weer getransporteerd tussen de productiestations. Kranen met twee loopkatten zijn hiervoor bijzonder handig, omdat ze gebruikt kunnen worden om de afgewerkte machines gelijkmatig op te tillen en te verplaatsen aan meerdere bevestigingspunten. We volgen een van de kranen, een dubbelligger-loopkraan met een spanwijdte van 22 meter en een draaglast van 80 ton, tijdens de bouw ervan op onze productielocatie in Gummersbach-Herreshagen en bekijken stap voor stap hoe een loopkraan wordt gemaakt van staalplaten, bekabeling en een staaldraad.
Het fundament voor de kranen van KraussMaffei
In het begin zijn het normale staalplaten van slechts 6 mm dik. De voorgesneden platen komen per vrachtwagen aan bij de afdeling goederenontvangst van de productiehallen in de ABUS-fabriek in Gummersbach-Herreshagen. De arbeiders laden de vrachtwagen uit en gebruiken dan een magneettraverse om de platen op de invoer van de straalmachine te tillen. Dit is de eerste stap: in dit systeem wordt het materiaal gestraald, d.w.z. beschoten met kleine, harde stalen kogeltjes. Hierdoor worden roest en onzuiverheden losgemaakt en wordt het oppervlak optimaal voorbereid voor verdere verwerking. Vanaf dit punt wordt het productieproces tot in detail gepland en het is al duidelijk dat de gestraalde platen bedoeld zijn voor specifiek deze kraan bij Krauss Maffei. Er is op dit punt geen sprake van voorraadproductie of bevoorrading.
Elke bovenloopkraan die bij ABUS wordt gemaakt, wordt vanaf het begin samengesteld. Hoewel het dus al een eenmalig product is, is het ook een serieproduct: de volledige statische berekening, de elektrische uitrusting en alles wat later op deze kraan wordt gemonteerd, is al gespecificeerd en gepland in digitale modules. Op deze manier is de kraan optimaal afgestemd op de eisen van de klant, maar kan hij toch efficiënt en snel worden gebouwd en is hij dus gunstiger geprijsd dan wanneer er vooraf een individueel engineeringontwerp nodig was geweest. De benodigde metalen platen liggen nu al in de transportwagen op weg naar de volgende productiestap.
De basis voor foutloze kranen bij KraussMaffei
De volgende productiestap is het bouwen van de kraan. Daarbij gaat her erom een kokervormige liggerte bouwen uit het plaatstaal, die - met een materiaaldikte van slechts 5 millimeter - later een last tot 80 ton kan tillen. Hiervoor worden verschillende onderdelen vast gelast. Maar eerst moeten de gestraalde stukken plaatmetaal aan elkaar worden verbonden om de lengte te verkrijgen die de toekomstige kokerligger zal hebben. Hiervoor worden de platen naast elkaar gelegd en mechanisch gelast aan de uiteinden, d.w.z. de plaatranden. Later, op de kraan, kunnen deze punten worden herkend door verticale naden.
Hier krijgt de kraanligger al de lengte die de constructeurs bij KraussMaffei hebben bepaald voor hun gebouw.
De volgende stap is handmatig: de verschillende platen worden in de vorm van de toekomstige kokerligger gelegd en met puntlassen vastgezet. Naast de lange zijplaten, de lijfplaten, zijn de boven- en onderzijde van de kokerligger, deze worden de boven- en onderplaat genoemd, en nog een paar onderdelen binnenin de ligger, die later onzichtbaar zijn - maar van groot belang voor de stabiliteit van de kraan. Dit zijn enerzijds opbollingverstijvers, L-vormige stalen profielen die in de lengterichting aan de binnenkant van de lijfplaten zijn gelast, en schotplaten. Ze staan verticaal in de kokerligger en verdelen hem als het ware in kamers. Deze platen worden ook gebruikt in de scheepsbouw, waar de naam bekender is. Terwijl de opbollingverstijvers de lijfplaten in de lengterichting stabiliseren, zorgen de schotplaten voor het doorvoeren van de latere krachten in de kraanligger en zijn ze essentieel voor de stabiliteit.
De voorbereide kokerligger wordt vervolgens onder het lasportaal geplaatst, een systeem dat speciaal door ABUS is ontwikkeld voor het verdere, automatische lasproces. Hier worden alle lasnaden, vooral de vier naden op de hoeken van de koker, gelast door een zelfrijdend portaal. Dankzij het automatische proces met vaste lasparameters zijn hoogwaardige, reproduceerbare en gedocumenteerde lasnaden van de hoogste kwaliteit mogelijk. Naast de vier naden op de hoeken worden ook de naden van de loopkatrail gelegd, een vierkant stalen profiel bovenop de kokerligger waarop de kat later zal rijden.
"Sinds mijn eerste telefoontje naar ABUS heb ik alleen maar vriendelijke, behulpzame, hoffelijke en competente medewerkers ontmoet. De altijd open manier van onderhandelen, de heer V. voor zijn begrip toen ik weer bijna alle levertijden gewijzigd had. Speciale dank aan de heer E., die zelfs ’s avonds veel herhaalde wijzigingsverzoeken in het systeem invoerde om me de volgende dag een nieuwe lijst te kunnen sturen [...]. Speciale dank ook aan de heer G. en zijn installatieteam, die uitstekend werk leveren. Ik hoefde me nooit zorgen te maken over werkveiligheid of iets dergelijks, elke kraan heeft veilig zijn juiste plaats gevonden [...]."
- Markus Huber (projectmanager bij KraussMaffei)
Hoe precisie vorm krijgt
De kokerligger voor de 80-tons kraan is gereed. Nu moet hij nog op maat worden gemaakt volgens de precieze afmetingen die de inmeter bij KraussMaffei eerder had bepaald. Hoewel de kraan later meer dan 22 meter lang zal zijn en de hele hal in Parsdorf zal overspannen, moet hij precies passen op de kraanbaan in de hal. Daarom worden de afmetingen in millimeters aangegeven: In dit geval heeft de dubbelliggerloopkraan een overspanning van 22800 millimeter, die ABUS bereikt met een tolerantie van 2 millimeter.
Hiervoor werd de kokerligger in het vorige proces met een bepaalde overmaat gefabriceerd en nu nauwkeurig opgemeten en ingekort op een speciale machine. Dit is trouwens de eerste keer dat beide kokerliggers naast elkaar liggen, want de dubbelliggerloopkraan bestaat uit een linker en een rechter kokerligger, waarbij over de bovenste flens later de loopkat zal rijden.
Voor de volgende productiestap worden de wielkasten aangebracht. Ook deze bestaan uit gelaste stalen profielen en bevatten de loopwielen en aandrijfmotoren van de kraan.