Samen topprestaties leveren: focus op 191 kranen bij KraussMaffei


Met een doorlooptijd van slechts enkele dagen produceert de kranenfabriek Gummersbach van ABUS Kransysteme GmbH een bovenloopkraan voor industrieel gebruik uit staalplaten, bekabeling en een staaldraad. In een driedelige serie begeleiden we de bouw van een 80-tons loopkraan door onze fabriek, die uiteindelijk 550 kilometer verderop in Parsdorf bij München wordt gemonteerd. Samen met 106 bovenloopkranen en 25 zwenk- en hangkranen is het een deel van een grote order voor KraussMaffei Technologies GmbH, een van 's werelds grootste fabrikanten van machines voor de kunststofverwerkende industrie. Deel 1 van deze serie richtte zich op de levering en voorbereiding van het ruwe materiaal en de opbouw van de kraan tijdens de staalbouw. Deel 2 richtte zich vervolgens op het schilderen en voorzien van elektrische installaties van de kraan. In dit laatste deel van de serie laten we het transport en de montage van de kraan zien.

Soepel transport

Van de fabriek tot voor de deur van KraussMaffei

Bij ABUS plannen we onze eigen serieproductie van kranen in onze eigen fabrieken afhankelijk van de leverdatum, d.w.z. achteruit vanaf de dag waarop de kraan bij de klant moet worden gemonteerd - in dit geval het nieuwe gebouw van de KraussMaffei fabriek. Alleen al vanwege de afmetingen van een loopkraan - deze is meer dan 22 meter lang - is het duidelijk dat de opslag van een voltooide kraan voor een lange tijd bij de fabrikant zeer ruimte-intensief en dus kostbaar zou zijn.

Met bijna 200 kranen die aan Parsdorf zijn geleverd, werd al snel duidelijk wat een enorme plannings- en coördinatie-inspanning de projectverantwoordelijken van ABUS en KraussMaffei moesten leveren om elke kraan op de juiste dag voor de deur van de juiste hal op het 200.000 vierkante meter grote terrein net buiten München te krijgen. Een dubbelliggerloopkraan, zoals deze 80-tons kraan, wordt gewoonlijk gedemonteerd en vervoerd op minstens twee vrachtwagens. Elke vrachtwagen voorzien van een hoofdligger, en de wielkasten en staaldraadtakel worden verdeeld over de vrachtwagens geladen en vastgesjord.

De zware transporten mogen meestal pas na 22.00 uur rijden, dus de opritten van de snelweg op de A4 bij Gummersbach knipperen vaak geel in de avonduren wanneer de loopkranen van hieruit naar alle windstreken worden verscheept. Heel Duitsland en aangrenzende Europese landen worden op deze manier rechtstreeks vanuit Gumersbach van kranen voorzien. De kranen worden gedemonteerd - of in het geval van kleinere enkelligger loopkranen zelfs volledig gemonteerd - per dieplader vervoerd tot Scandinavië, Spanje en Polen. Alleen daarbuiten en voor overzeese orders levert ABUS de zogenaamde Kraankits. Hierbij worden alle belangrijke componenten zoals het staaldraadtakel, het besturingssysteem, de wielkasten en de bekabeling in een vrachtcontainer geplaatst - samen met een gedetailleerd bouwplan voor de hoofdliggers, die vervolgens door geselecteerde partnerbedrijven in het betreffende land worden gefabriceerd volgens de specificaties uit Duitsland. Op deze manier is ABUS Kraantechniek te vinden tot in Zuid-Amerika, Australië, Azië en Nieuw-Zeeland.

Probleemloze montage

De montage van de 191 kranen bij KraussMaffei

Als de loopkraan eenmaal bij de klant is aangekomen, is er niet veel voor nodig om hem te installeren. Een ABUS montageteam bestaat meestal uit slechts twee personen, een hoogwerker en een autolaadkraan met chauffeur. Eerst worden de vrachtwagens op locatie gelost en wordt de kraan op de grond samengebouwd. Dankzij de grotendeels voltooide montage in de fabriek in Gummersbach is het meestal alleen nog een kwestie van het vastschroeven van de wielkasten aan de hoofdliggers voordat het indrukwekkende plaatsen van de loopkraan aan de beurt is: een autolaadkraan tilt de loopkraan op, de monteurs draaien hem dan voorzichtig in de dwarsrichting van de hal en zetten hem neer op de kraanbaan in de hal van de klant.

Bij dubbelliggerloopkranenzoals deze 80-tons kraan volgt nu het staaldraadtakel, die als een loopkat boven de twee hoofdliggers rijdt. Bij kleinere enkelliggerloopkranen bevindt de loopkat zich meestal onderaan de hoofdligger en is deze al af fabriek gemonteerd.

Tot slot moeten alle overige componenten, zoals stroomafnemers en speciale apparatuur, ter plekke worden gemonteerd voordat de kraan in theorie bedrijfsklaar is. Voordat KraussMaffei zijn kranen in gebruik mag nemen, is er echter een laatste acceptatietest nodig. Een expert controleert of de kraan in goede staat verkeert en test alle veiligheidsvoorzieningen, zoals de eindschakelaars aan het einde van de kraanbaan, de hoogste/laagste stand schakelaar die ervoor zorgt dat de lasthaak vlak voor de hoogste haakpositie stopt en natuurlijk de overbelastbeveiliging. Voor dit doel moet er een testlast aan de kraan worden bevestigd die het werkelijke maximale draagvermogen van de kraan bedraagt. Met een kraan van 80 ton is dit nog een indrukwekkende stap.

Nadat de verhuizing van de oude fabriek in Allach in het westen van München naar Parsdorf begin 2023 begon, draait de productie nu al enige tijd in de nieuwe hallen. 106 bovenloopkranen uit Gummersbach, samen met 25 zwenk- en hangkranen, helpen de arbeiders sindsdien bij de productie van machines voor kunststofverwerking op wereldmarktleiderniveau.

"Bijna precies een jaar geleden stonden we in ijskoude hallen op de nieuwe locatie van KraussMaffei. Het tochtige, koude bouwterrein is veranderd in logistieke, productie- en montagehallen [...]. In het algemeen wil ik het team ter plaatse nogmaals prijzen voor het feit dat, ondanks alle tegenslagen, alles soepel verliep en ook gereed is [...].

- Markus Huber (projectleider bij KraussMaffei)

Afbeeldingen galerij

Inzicht in de hallen van KraussMaffei met 191 ABUS-kranen

Alle delen van deze serie op een rij

Bouw van een 80-tons loopkraan

Bouw van een 80-tons loopkraan bij KraussMaffei - Deel 1

Bouw van een 80-tons loopkraan bij KraussMaffei - Deel 2